Tuesday, June 3, 2014

Falsafah Pengajaran Peribadi

Secara peribadinya juga, saya berpegang bahawa falsafah pengajaran itu wajib membabitkan keikhlasan dan kemuliaan diri kita sebagai pendidik kepada anak bangsa serta demi masa depan negara tanpa mengira siapa mereka. Secara prinsipnya sebagai pendidik kita menjalankan tugas ini semata-mata atas niat kerana agama, bangsa dan negara tanpa memikirkan ganjaran diutamakan. Sewajarnya, orang-orang seperti kita, baik sebagai guru tadika hingga ke pensyarah universiti, mampu mengubah pendidikan negara. Seterusnya orang-orang seperti kita juga yang akan membuka lembaran terbaru dalam dunia pengajaran untuk pelajar-pelajar kita yang disayangi, menjadikan mereka insan yang lebih baik dan mulia daripada yang lain dengan ilmu yang diajarkan. Allah swt menjadi saksi di atas segala yang saya sampaikan ini dengan rasa penuh keinsafan, tanggungjawap dan komitmen tinggi untuk melihat kejayaan setiap pelajar saya berjaya dalam hidup mereka berbekalkan ilmu yang diberikan. Ukuran kejayaan saya sebagai pendidik adalah berdasarkan kejayaan hidup mereka dengan ilmu yang dicurahkan. Insyallah.

Mengimbau kembali bagaimana pendidikan diberikan kepada pelajar-pelajar kita di peringkat universiti selama ini, ia sentiasa mengenangkan saya akan jerih-perihnya untuk belajar demi menggenggam segulung ijazah di zaman ketika saya belajar dulu. Bagaimana saya merasai sendiri dan melihat kesusahan yang dihadapi oleh ramai teman-teman, yang ada antara keluarga mereka itu terpaksa bergadai-bergolok menjual tanah atau sanggup meminjam wang demi menampung anak-anak mereka di menara gading. Segalanya memberi keinsafan yang tak dapat digambarkan dan bagaimana ia terbayar melihat keseronokan ketika konvokesyen yang meraikan kejayaan kami pada masa itu. Segala jerih-perih dan penat-lelah belajar memberikan kami harapan menggunung untuk berjaya dalam kerjaya dengan harapan untuk membantu adik-adik kami serta generasi akan datang bahawa pendidikan itu tidak mengenal batas usia, darah keturunan, agama dan darjat seseorang. Ilmu itu patut dituntut dengan sepenuh hati dan wajib diperolehi dengan komitmen yang tinggi. Jangan sekali-kali kita lalai dan membuang masa tidak mengaji ketika di kampus kerana ilmu yang dituntut itu tidak datang menggolek ibaratkan jatuhnya buah kelapa dari pokoknya yang tinggi. Dari situlah bermulanya titik permulaan falsafah pengajaran peribadi yang saya terapkan kepada sesiapa. Ilmu itu untuk semua dan ia mesti diperolehi dengan cara yang betul serta kesungguhan.

Kini setelah hampir 30 tahun tamat pengajian di universiti, tiba masanya saya mencurahkan bakti atau pay back kepada anak bangsa generasi sekarang. Semoga mereka juga mengikuti jejak langkah kami yang sekian lamanya merantau dan bekerja dalam pelbagai bidang sebagai profesional dengan mengecapi kejayaan masing-masing. Sebagai warga akademik di universiti terkenal utara tanahair ini, saya berjanji mencurahkan segala ilmu yang ada demi memberikan kesempurnaan dalam pendidikan negara kepada anak bangsa saya. Tidak ada janji ilmu itu tidak boleh diberi atau hanya sebahagiannya kerana ilmu itu dari Allah swt dan dari Allah swt juga ilmu itu boleh diambilNya pada bila-bila masa. Bersyukurlah dengan ilmu dan pengalaman yang ada dalam diri saya. Atas nikmat kesyukuran itulah saya berjanji tidak akan jemu dan lalai mendidik anak-anak bangsa Malaysia atau luar negara tanpa mengira siapa mereka itu baik di segi agama, bangsa, darjat maupun usia mereka.  Semuanya adalah sama dan saksama tanpa sebarang perasaan berat sebelah. Begitu juga demi menjunjung falsafah pendidikan negara yang maukan kita melahirkan lebih ramai pelajar unversiti bermentalitikan kelas pertama. Insyallah saya usahakan juga walau sesusah mana sekali pun. Semua ini diaplikasikan dalam setiap pengajaran kuliah yang  dipertanggungjawapkan kepada saya tanpa mengira siapa pelajar saya dan sabjek mana yang diajar.

Kesimpulannya, saya sentiasa memegang kepada falsafah pengajaran peribadi yang sentiasa mengutamakan keadaan kebajikan pelajar kita kerana kejayaan sesuatu universiti itu bergantung kepada kejayaan produk yang dihasilkan – iaitu para siswazah. Kita sudah melihat banyak dan pelbagai perubahan yang ada dalam diri pelajar hingga kini sejak negara mencapai kemerdekaan.  Pengalaman saya sendiri menyaksikan betapa masa begitu cepat memamah usia kita untuk dibandingkan dengan keupayaan dan kecerdikan mereka yang penuh berinovasi dan celik Information Technology and Communication (ITC). Betapa sensitiviti mereka juga berubah berbanding di zaman kita. Justeru itu, saya ingin mengigatkan diri saya sendiri dan rakan-rakan seperjuangan mengenai pelajar-pelajar universiti sekarang, yang nasihatnya datang daripada bekas pensyarah saya yang budiman, Profesor Dr Bokhari Ismail dari UiTM, apabila saya meminta nasihatnya sebelum mengambil keputusan untuk terjun menjadi tenaga pengajar di institusi pengajian tinggi awam.

Beliau berkata: “Budak-budak sekarang ni tidak seperti zaman awak dan rakan-rakan lain. Zaman awak tuu dan sebelumnya boleh hidup walau dihutan mana pun kami campakkan. Tetapi budak-budak sekarang ni lain perangai mereka. Awak kena SAYANG mereka. Cara macam mana lembut atau keras sekalipun tapi awak mesti SAYANG mereka. Tak perlu cakap awak SAYANG mereka kerana itu rahsia antara awak dan Allah swt. Cukup sekadar mereka tau awak memang SAYANG kat mereka.”  Nasihat yang mengharukan saya tetapi penuh inspirasi. Saya akan sentiasa mengigati nasihat ini seumur hidup dan menjadikannya sebagai falsafah pendidikan peribadi utama hingga ke akhir hayat. Insyallah. Amin.


No comments:

Post a Comment